Cele mai bune filme românești din secolul XXI

powered by

Cinema City oferă lunar, prin tragere la sorți, 25 de bilete la filme. Total: 100 de câștigători.

Categorie curatoriată de Irina-Margareta Nistor

Irina-Margareta Nistor este critic de film, istoric al cinematografiei și inconfundabila voce care a adus magia filmelor în milioane de case din România.

Iată și nominalizările Irinei, lista cu 25 dintre cele mai apreciate filme românești din secolul XXI – prezentate în ordinea anului de apariție.

„Filantropica” (2002)

„Filantropica” (2002), de Nae Caranfil, genială comedie dulce-amară despre condiția profesorului de liceu și a escrocului colosal, întruchipat de Gheorghe Dinică.

„Moartea Domnului Lăzărescu” (2005)

„Moartea Domnului Lăzărescu” (2005) al lui Cristi Puiu, cu cinism, despre relația medic-pacient.

„A fost sau n-a fost?” (2006)

„A fost sau n-a fost?” (2006), premiat cu Camera d’Or la Cannes, debutul strălucit al lui Corneliu Porumboiu despre Televiziune și chintesența emisiunilor politice de la noi.

„Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii” (2006)

„Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii” (2006) al lui Cătălin Mitulescu, pentru atmosfera de dinainte de ’89.

„4 luni, 3 săptămâni și 2 zile” (2007)

„4 luni, 3 săptămâni și 2 zile” (2007), regizor: Cristian Mungiu, despre drama avorturilor interzise înainte de Revoluție și, mai ales, despre o prietenie esențială în momentele de mare cumpănă.

⁠„California Dreamin’ (Nesfârșit)” (2007)

„California Dreamin’ (Nesfârșit)” (2007) al extraordinarului Cristian Nemescu, o radiografie a României și a celor ce o locuiesc, în momente de criză.

⁠⁠„Cocoșul decapitat” (2008)

„Cocoșul decapitat” (2008) al lui Radu Gabrea despre o Transilvanie nebănuită.

„Concertul” (2009)

„Concertul” (2009) lui Radu Mihăileanu, o peliculă complexă despre secrete și orori, însoțite de muzica lui Ceaikovski și un umor neprețuit!

„Medalia de onoare” (2009)

„Medalia de onoare” (2009) al lui Călin Peter Netzer, despre o lume a impostorilor, indiferent de vârstă.

„Polițist, adjectiv” (2009)

„Polițist, adjectiv” (2009), despre oamenii legii, mici traficanți și gramatică, excelent țesute de către Corneliu Porumboiu.

„Nuntă în Basarabia” (2010)

„Nuntă în Basarabia” (2010), filmul lui Nap Toader, o comedie de milioane!

⁠„Eu când vreau să fluier, fluier” (2010)

„Eu când vreau să fluier, fluier” (2010), de Florin Șerban, multipremiat la Berlinală, despre închisoare și o idilă neașteptată.

„Marți după Crăciun” (2010)

„Marți după Crăciun” (2010) al lui Radu Muntean, despre iubiri interzise, atent studiate și atașante.

„Toată lumea din familia noastră” (2012)

„Toată lumea din familia noastră” (2012), cel mai șocant film de început al lui Radu Jude, preferatul Berlinalelor.

„De ce eu?” (2015)

„De ce eu?” (2015) sau un scenariu politic curajos despre o sinucidere, atent analizată de Tudor Giurgiu.

„Afacerea Est” (2016)

„Afacerea Est” (2016) – Igor Cobileanski, umor de speriat, extrem de realist și atașant.

„Sieranevada” (2016)

„Sieranevada” (2016), filmul lui Cristi Puiu, cel care a deschis calea spre noul val românesc cu „Marfa și banii”.

“Un pas în urma serafimilor” (2017)

„Un pas în urma serafimilor” (2017) un excelent film al lui Daniel Sandu, un „Liceenii” al mileniului 3, o chintesență a adolescenței și a profesorilor de neuitat, în sensul rău, cu unicul Vlad Ivanov.

„Moromeții 2/3” (2018/2024)

„Moromeții 2/3” (2018/2024) lui Marin Preda, interpretați și reinterpretați în trei momente de un cineast formator de noi generații: Stere Gulea.

„Cardinalul” (2019)

„Cardinalul” (2019), despre Iuliu Hossu, un personaj istoric pe care ni l-a dezvăluit pe ecran regizorul Nicolae Mărgineanu și care ne-a dat o lecție despre curaj și credință!

„5 minute” (2019 )

„5 minute” (2019), de Dan Chișu, despre intoleranța reală de la MTR.

⁠„Și atunci, ce e libertatea?” (2020)

„Și atunci, ce e libertatea?” (2020), inspirat de scrierile Anei Blandiana, pus în imagini mișcătoare, și la propriu, și la figurat, de către Andrei Zincă, despre coșmarul deportărilor în Bărăgan.

⁠„La civil” (2021)

⁠„La civil” (2021) al Teodorei Mihai, care deși povestește despre o dramă mexicană, e perfect valabilă oriunde.

„Metronom” (2022)

„Metronom” (2022) al lui Alexandru Belc, despre turnători de toate vârstele, într-un comunism de vise rele.

„Anul nou care n-a fost” (2024)

„Anul nou care n-a fost” (2024), un film necesar și cu un umor negru rafinat despre Revoluția din ‘89, lungmetrajul de debut al lui Bogdan Mureșanu, premiat la Veneția și în multe alte locuri.

Cele mai bune filme românești din secolul XXI

Acestea sunt cele 25 de sugestii propuse de Irina-Margareta Nistor, prezentate în ordinea anului de apariție. Nominalizează și tu 3 filme, te poți inspira din lista de mai sus sau poți face alte propuneri.

Nume(Necesar)